Fordele og ulemper ved SEO – Klogere på fem minutter

SEO er en relativ gratis og meget effektiv måde at markedsføre din virksomhed på online. Disciplinen bliver brugt af et utal af virksomheder til at blive
synlige i Googles søgemaskine, og derfor er det vigtigt, at dit arbejde med SEO er aktivt og bliver udført korrekt.

I denne artikel bliver du hurtigt klogere på, hvad SEO er for en størrelse, og jeg vil fortælle dig om de mange fordele og ganske få ulemper, der er ved SEO.

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization. Direkte oversat til dansk betyder det søgemaskineoptimering, og det er de tekniske tiltag, du kan foretage dig for
din hjemmeside, så den bliver mere synlig i f.eks. Googles enorme søgemaskine.

Der findes henholdsvis to måder, du kan blive fundet i Googles søgeresultater på. Den ene er med Google AdWords, som er betalte annoncer, og den anden er
via organisk trafik – altså naturlige, gratis besøgende.

Du opnår sidstnævnte ved at udføre eller at få udført god og korrekt SEO på din hjemmeside.

Der er tusinder og atter tusinder af danskere og danske virksomhedsejere, der dagligt bruger Google til at søge efter viden og produkter, de står og
mangler.

Som virksomhedsejer lever du enten af at sælge dine produkter, dine serviceydelser og/eller din viden – derfor er det afsindig vigtigt, at netop din
hjemmeside bliver fundet i Google, når potentielle kunder søger med relevante søgeord og søgefraser inden for lige præcis dit felt.

De få ulemper ved SEO

SEO, eller søgemaskineoptimering, har som udgangspunkt ingen ulemper. Dette er udelukkende tilfældet, hvis der bliver udført dårlig eller direkte skadelig
SEO på din hjemmeside.

Vi har nogle gange set eksempler på, hvordan uopmærksomme eller uvidende virksomhedsejere er blevet udsat for negativ SEO fra konkurrenter – f.eks. i form
af spamlinks eller duplicate content (identisk indhold i form af f.eks. tekster, som optræder ens flere steder på nettet).

Begge angreb er noget, som mere eller mindre kan undgås, og som i værste fald kan udbedres, hvis du får professionel hjælp fra en SEO-konsulent eller selv
er skarp til det tekniske SEO.

OBS:

Resultatet af god SEO er ikke givet på forhånd. Dette kan givetvis betragtes som en ulempe; f.eks. hvis du poster en pæn portion penge i et SEO-firma
eller en SEO-konsulent, og vedkommende så alligevel ikke formår at få din firmahjemmeside til at rangere højere i Google søgeresultater. Men kommer du
ud for dette, skal du blot afslutte samarbejdet hurtigst muligt og finde frem til en dygtig og erfaren konsulent i stedet for.

Derfor er SEO et vigtigt redskab i din online markedsføring

Som jeg allerede har været lidt inde på, bliver Google flittigt benyttet af utrolig mange danskere hver eneste dag. Vi mennesker bruger Google, når vi skal
købe nye sko, når vi skal finde en ny frisør i vores lokalområde, og når vi søger efter online parterapi.

Der findes ikke den viden eller det produkt, som vi ikke søger efter på Google. Derfor er det et faktum, at din målgruppe med garanti også er aktivt
søgende på Google, hvilket er den altafgørende grund til, at din virksomhed skal være synlig i søgeresultaterne.

Dette opnår du bl.a. ved hjælp af SEO.

Hvis du negligerer den enorme trafik, der er at hente i Googles søgeresultater, taber du ufatteligt meget omsætning og mange nye kunder på gulvet.

Og ved du, hvad det værste er? Når du har tabt kunderne på gulvet, kommer en eller flere af dine konkurrenter og samler dem op, fordi netop deres
virksomhed var mere synlig på Google end din.

Derfor er synlighed i Google og dermed SEO ekstremt vigtigt for enhver ambitiøs virksomhedsejer.

Sådan kommer du selv i gang med SEO

Hvis du selv ønsker at gå i gang med at foretage SEO-arbejde for din hjemmeside, får du her tre overordnede discipliner. Du kan søge på Google for at finde
flere dybdegående artikler om alle tre slags, så du kan sætte dig bedre ind i dem.

  • Linkbuilding
    – Linkbuilding går kort sagt ud på at linke ud til andre relevante hjemmesider og artikler fra din egen hjemmeside, når det giver god mening for
    læseren. Derudover går det i lige så høj grad ud på at tiltrække naturlige og gode links fra andre hjemmesider, som peger ind mod din hjemmeside. Hvis
    linkbuilding udføres korrekt og naturligt, skaber det en autoritet omkring din hjemmeside i Googles øjne.
  • Kvalitetsindhold
    – Sørg for at skive en masse gode, læsevenlige og hjælpende tekster til din hjemmeside. Det kan være tekster, som hjælper kunden med en
    problemstilling, eller en artikel om det nyeste nye inden for din branche. Suppler meget gerne med videoer, infografikker og lignende.
  • Teknisk SEO
    – Dette punkt er lidt avanceret, men basalt set går det ud på, at alle de tekniske dele af din hjemmeside skal være i orden rent SEO-mæssigt. Din
    hjemmeside skal loade hurtigt med en høj hastighed, der må ikke være det samme indhold flere steder på hjemmesiden m.v.

Undgå at blive taget ved næsen

Hvis du gerne vil have en professionel og erfaren SEO-konsulent eller et SEO-firma til at hjælpe dig med hele eller dele af SEO-arbejdet, så skal du træde
en lille smule varsomt.

Langt størstedelen af danske SEO-konsulenter er oprigtige og dygtige personer, som brænder for deres arbejde og deres kunder. Der findes dog et par enkelte
undtagelser i blandt de mange gode konsulenter.

Du skal være opmærksom på disse typer, så du ikke ender med en plattenslager, som enten ikke udfører arbejdet godt nok eller slet ikke ordner opgaven i det
hele taget. Sørg for at søge på konsulentens navn på nettet for at læse, hvad andre tidligere kunder eventuelt har sagt og skrevet om vedkommende.

Bed også gerne om referencer på tidligere arbejde, og tjek derefter op på referencerne ved at kontakte nogle af disse tidligere kunder.

Ønsker du hjælp?

Hvis du ønsker hjælp med dit SEO-arbejde, så din hjemmeside bliver fundet af dine kunder i Google, så tag endelig gerne kontakt til mig.

Jeg hedder Anton Hoelstad, og jeg har flere års specialist erfaring med både SEO og Google AdWords. Jeg har hjulpet store og små virksomheder med at
komme tip tops i Google inden for deres niche og branche, og jeg kan med garanti også hjælp din virksomhed videre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *